duminică, 4 ianuarie 2009

cea mai bună meserie este la ...cerşetorie

din ciclul: "cerşetori dăştepţi". în seara asta l-am văzut pe unu care recita luceafăru'. da mult nene. cred că pe tot. a durat vreo trei staţii. zicea bine băiatu', că mai cunosc şi eu pe ici pe colo, deci nu bătea câmpii. nu mi-am dat seama dacă l-a terminat pentru că nu se auzea chiar stereo. omu' era îmbrăcat într-un palton pe care-l ţinea lipit de corp cu mâinile, desculţ, şi cu o căciulă pe ochi. îşi ascundea faţa din timiditate. sau poate îi era ruşine. probabil era nou în meserie. entry level aşa, bestjobsian vorbind.

şi cum recita el , nimeni nu sărea să-l scalde în bani, ca pe salam la botezuri. atunci am concluzionat, pripit, că "ia uite unde ajungi dacă înveţi carte". bine, m-am gândit că aşa ar zice multă lume, prostimea (aka pulimea, în varianta unui profesor in facultate), masele. eu sunt convins că cărţile e bune şi că ele ajut la dezvoltarea pisicului uman.

metroul mergea şi omu' recita. vers cu vers, strofă cu strofă. cînd a încheiat, a rostit solemn: "această poezie a fost scrisă de mihai eminescu". asta ca să nu creadă proştii că e creaţia lui. deontologie nene, a precizat sursa, ce mai vreţi în afară de un sex oral şi un cocktail la Saint-Tropez?


pe urmă a fost să culeagă banii. recoltă bunicică. eu nu i-am dat. tocmani îi dădusem naistului de la unirii. sunt un bun samaritean, dar nu chiar cel mai bun să satur toţi flămânzii. deci, până la urmă, banu' se câştigă învăţând.


care e cheia succesului în cersetorie? pai să vă zic. în filantropica se zice că o mână întinsă care nu spune o poveste nu câştigă nimic. corect. de-aia eu le dau mereu cântăreţilor şi niciodată celor care stau pur şi simplu cu mâna întinsă. trebuie să faci ceva să meriţi banii aia.

în schimb, am observat şi altceva. contează foarte mult timpul în care eşti expus la mesajul cerşetorului. dacă ar fi coborît după o singură staţie şi ar fi spus poezia în grabă şi pe sărite, "luceafărul" ar fi primit cu siguranţă mai puţini bani. în primul rând, oamenii apreciază efortul. în al doilea rând, (ăla de unde se vede la cinema ca un cur), cu cît petreci mai mult timp în prezenţa unui cerşetor, cu atât mai pronunţată va deveni legătura afectivă dintre voi.

să facem o comparaţie cu un alt tip de cerşetor. handicapatul de exemplu. păstrînd proporţiile, faptul că ai mers trei staţii de metrou cu unu care recită, e ca şi cum ai atinge piciorul amputat al unui cerşetor olog. ca şi cum l-ai mângâia în locul operaţiei simţindu-i textura pielii.

4 comentarii:

RR spunea...

Cred ca din cauza crizei economice, cersetorii care "nu spun nimic" se vor autoelimina. Vor aparea cersetori care sa impresioneze cu adevarat "performand" poezii, cantece, poate chiar si demonstratii ale teoremei lui Pitagora (in intervale de timp bine studiate). Din cauza ta fac o legatura buna si ma gandesc chiar la cersetori cu inteligenta peste medie care sa tina un "blog live" in metrou. Cum ti-ar suna un "mic mihai bendeac" cersetor care sa rosteasca o "pastila" in fiecare zi?

Monstru Marin spunea...

jeg.ro ăla s-a dus p-afară şi cerşea făcând blogging live. cânta la chitară, şi avea scris pe un carton: bad singing day. will stop for only nush cat pe minut :)
tare ideea lui.

Anonim spunea...

Oo, citeşti jeg. :) Vezi, de aia te citesc eu pe tine.

Unknown spunea...

l-am prins si eu eu pe nenea ala :) m-a amuzat..am ras toate 3 statiile de nu m-am putut abtine. i-am dat 1 leu.